Af Sissel Anker Nielsen

En vigtig del af arbejdet med sociale medier er evaluering af indsatsen – hvad fungerer godt for jeres virksomhed, og hvad fungerer mindre godt?

Vi har her samlet tre spørgsmål, som du med fordel kan stille dig selv, når du evaluerer din social media indsats.

Fortæller du historier?

Storytelling er ikke nemt. For det første er det nødvendigt at se på det samlede billede af virksomheden eller organisationen – hvordan hænger dit content sammen med virksomhedens overordnede vision? Og hvordan passer det ind i din marketingstrategi?

Derudover er redigering en stor del af storytelling. Hvis du vil fortælle en god historie, skal du være villig til at redigere dit indhold ned til det væsentligste, men stadig fortælle historien.

Endelig kræver storytelling, at du bevæger dig ud over dit standard marketing indhold. Storytelling er mere end bare at dele fordelene ved dit produkt eller service – det kræver planlægning (evt. content kalender) og en mere nuanceret tilgang til kommunikation med din målgruppe.

Er du personlig?

Hvis virksomheden skal have succes på de sociale medier kræver det, at man viser mere end bare en upersonlig facade af virksomheden – hvem er menneskene bag?

Der findes forskellige tips til, hvordan du kan gøre virksomheden mere personlig på de sociale medier. Fx kan det være en god idé altid at skrive personens rigtige navn på som afsender ved eventuelle henvendelser eller spørgsmål fra kunder eller andre brugere. Afslut derfor gerne kommentarer og lignende med “Venlig hilsen XX” selvom der selvfølgelig bliver skrevet fra virksomhedens profil.

Billeder er også en god måde at vise mere personlighed på – hvor mange af dine billeder indeholder personer? Involver medarbejderne og skab rammerne for en mere personlig tilstedeværelse på de sociale medier.

Lytter du?

De fleste mennesker forventer et eller andet form for svar, når de henvender sig til virksomheder på sociale medier. Det der kan gøre endnu større indtryk er, når virksomheden rent faktisk lytter og måske kan komme nogle af disse behov i forkøbet. Du kan selvfølgelig ikke overvåge dine kunder 24/7 på de sociale medier, men ved at sætte tid af til ’social listening’ kan du måske skabe et meget værdifuldt indtryk på dine kunder og potentielle kunder.

Det kan fx være at du søger på specifikke hashtags for at holde dig orienteret om emner, som du ved, er relevante for dig og din virksomhed. På den måde kan du løbende interagere med din målgruppe og besvare spørgsmål, selvom de ikke er blevet sendt direkte til dig.

Evaluering af din social media indsats er noget du børe gøre på kontinuerlig basis ex. i slutningen af hver måned. På den måde kan du finde ud af præcis, hvad der fungerer bedst for dig, og dermed øge din social media ROI betydeligt på længere sigt.