Af Christine Avlund

Der er nu mere end 2 millioner danskere på LinkedIn, og platformen bruges i høj grad til både at skabe synlighed overfor potentielle kunder eller samarbejdspartnere, opbygning og vedligeholdelse af netværk samt jobsøgning.

Så hvis du er én af dem, der endnu ikke har en profil på det populære, sociale erhvervsnetværk eller måske har en profil, som du ikke har udfyldt eller som ikke er blevet opdateret, så den fremstår knivskarpt, så er det bare med at komme i gang.

1. Hav et professionelt profilbillede

Dit profilbillede er den vigtigste del af din LinkedIn profil, og et professionelt billede bør derfor være en prioritet for enhver, der ønsker at bruge LinkedIn aktivt.

Dit billede er det første folk lægger mærke til – både når de er inde på din profil, og når du figurerer ude i nyhedsstrømmen.

Hvis du ikke allerede har et professionelt billede af dig selv – fx fra din nuværende eller tidligere arbejdsplads – så invester pengene i at få taget et professionelt billede. Husk nu, det duer ikke med feriebilledet fra sidste sommer.

2. Arbejd med din headline

Her har du rig mulighed for at skille dig ud. Din headline er den korte tekst, der står lige under dit navn, når man er inde på profilen. I stedet for blot at skrive din titel og hvor du arbejder, så beskriv hvad du egentlig laver og kan. Du har 120 tegn at gøre godt med, så det er med at være kreativ.

Husk, at din headline vil følge dig overalt på LinkedIn, så det er din mulighed for at skabe et godt førstehåndsindtryk, der vækker interesse hos andre.

Se et godt eksempel på, hvordan du skiller dig ud i denne korte video fra LinkedIn nedenfor.

LinkedIn headline

3. Tilpas din public URL

Under dit profilbillede på LinkedIn finder du det, der hedder din public profile URL. Som udgangspunkt vil det være et lettere forvirrende link, der linker direkte ind til din personlige profil på LinkedIn.

Heldigvis har du muligheden for at tilpasse din URL, så den bliver langt mere overskuelig (og SEO-venlig). Tilpas den ved at gå ind på din Public Profile via det lille tandhjuls-ikon og rediger linket i højre side af skærmen.

public URL

Når du har optimeret din public profile URL kan du med fordel bruge denne til at linke ind til din LinkedIn profil – fx når du sender jobansøgninger eller blot vil henvise til din LinkedIn profil.

4. Brug rubrikken ‘Advice for Contacting’

En lidt overset rubrik på LinkedIn, er den der hedder ‘Advice for Contacting’ (på dansk ‘Råd vedr. kontakt’). Her kan du med fordel skrive, hvordan folk skal kontakte dig, såfremt de ønsker at komme i dialog med dig.

Husk på, at det kun er dine connections, der kan skrive beskeder til dig samt se din emailadresse i kontaktfeltet under dit billede. Derfor kan ‘Advice for Contacting’ være en oplagt mulighed for at give relevante personer uden for dit netværk en mulighed for at række ud til dig.

advice for contacting

5. Udvælg relevante kvalifikationer

Når du skal beskrive din kvalifikationer på din LinkedIn profil, så husk at være præcis. Det skal være de ord, du ønsker at blive fundet på i andres søgninger.

Hvad beskriver mest konkret dine specifikke faglige kompetencer? Du behøver ikke vælge de forslag, som LinkedIn kommer op med – du kan sagtens vælge dine egne ord.

Vi ønsker dig god fornøjelse med det videre arbejde med LinkedIn!

Har du brug for hjælp?

Ønsker du professionel hjælp til at optimere din LinkedIn profil, så står vi klar til at hjælpe dig med at få en målrettet og knivskarp LinkedIn profil!