Af Sissel Anker Nielsen

Har du overvejet at lave en konkurrence på din virksomhedsside på Facebook?

Inden du går i gang, er det en god ide at få et overblik over nogle af de best practices, der eksisterer for konkurrencer på det sociale medie. Sådan sikrer du, at din konkurrence bliver så succesfuld som muligt.

1. Formål med konkurrencen

Hvad er det, du gerne vil opnå med din konkurrence? Hvis du fastsætter et formål med konkurrencen, giver det dig mulighed for at evaluere efterfølgende og vurdere, om konkurrencen har været succesfuld.

Formålet med en konkurrence på Facebook kan fx være: øget brand awareness, øget antal likes på din virksomhedsside, leadgenerering, øget trafik til dit website, øget engagement, osv.

2. Hold det simpelt, og gør det nemt at deltage

Sørg for, at det er nemt at deltage i din konkurrence. Gør brug af simple regler, og lav reglerne synlige og let tilgængelige.

3. Vælg en præmie der er relevant for din målgruppe

Du kan enten vælge at give en stor præmie eller flere mindre præmier. Men hvad er en god præmie? En god præmie er noget, der giver værdi for den målgruppe, du ønsker at nå ud til med din konkurrence.

Præmien bør også helst være relevant på den ene eller anden måde til din virksomhed, branche eller industri.

4. Brug alle dine sociale kanaler til at promovere din konkurrence

De fleste virksomheder er tilstede på en række sociale medier. Selvom konkurrencen afholdes på Facebook, bør du ikke begrænse synligheden til blot det ene medie. Du kan sagtens promovere din konkurrence på både Instagram, Twitter og andre sociale medier.

Et godt råd er dog lige at overveje om LinkedIn bør undtages som promoveringskanal. LinkedIn er et professionelt erhvervsnetværk, og det er derfor de færreste Facebook-konkurrencer, der egner sig til at blive promoveret her.

Husk også at promovere konkurrencen flere gange på de forskellige sociale kanaler gennem hele forløbet, hvor konkurrencen kører.

5. Brug hashtags til at øge deltagelsen i konkurrencen

Hashtags hjælper brugerne til at kunne søge og finde frem til specifikke emner og posts, der interesserer dem. Derfor er den en god ide at bruge populære hashtags, når du promoverer konkurrencen, så den kan blive spredt så meget som muligt.

Derudover bør du også lave et konkurrence-specifikt hashtag, der bliver brugt til kommunikation og/eller deltagelsen i konkurrencen. Dette bør være både nemt at huske og nemt at stave til.

Godt tip: Lad være med at bruge din virksomhedsnavn til det konkurrence-specifikke hashtag. Brug hellere et ord eller en kombination af ord, der allerede trender eller er mere genkendeligt (medmindre du er et stort og genkendeligt brand).

6. Evaluer og mål resultatet af konkurrencen

Kan du huske det formål, som du formulerede i første punkt? Det er vigtigt at måle effekten af din konkurrence, når den er slut. På den måde kan du gøre det endnu bedre næste gang, og finde ud af præcis hvad der virker for dit brand og din målgruppe.

Du kan fx stille dig selv disse spørgsmål:

– Valgte jeg den rette type konkurrence?

– Varede konkurrencen længe nok/var den for lang?

– Fik jeg fat i den rigtige målgruppe?

– Var min præmie et stort nok incitament til at deltage?

– Hvilken kanal virkede bedst for mig?

– Var reglerne simple nok?

Held og lykke med din konkurrence på Facebook!

Husk at have styr på Facebooks regler, der gælder for alle konkurrencer.