Boost din tilstedeværelse på sociale medier

 

Få et par gode råd til, hvordan du giver din virksomheds tilstedeværelse på de sociale medier et boost.

I artiklen her giver vi dig en række gode råd til, hvordan du kan arbejde mere strategisk med sociale medier og opnå succes med din marketing på de forskellige sociale media platforme.

1. Lav en marketingplan for de sociale medier

En fejl mange begår er, at de ikke har en konkret plan eller strategi for arbejdet med de sociale medier. Du bør have en plan for hvert af de sociale medier, du ønsker at arbejde med. Det vigtigste er, at du får formuleret dit formål med tilstedeværelsen – hvad er det, du gerne vil opnå?

Med en klar plan for dit arbejde med sociale medier, vil du have langt større chancer for at få succes med indsatsen.

2. Læg stor vægt på engagement

Nøglen til succes på de sociale medier er engagement i den ene eller den anden form. Engagement er oftest ikke muligt at opnå med traditionel marketing, men det er det med marketing på sociale medier.

Vær proaktiv og interager med målgruppen og med andre brugere, der taler om dit brand. Husk derudover at svare på henvendelser relativt hurtigt, og send gerne feedback fra brugeren videre i virksomheden til de relevante folk.

3. Monitorering er vigtigt

Det er yderligere vigtigt med løbende monitorering af din virksomheds tilstedeværelse på de sociale medier både i forhold til hvordan din virksomhed, dit brand og dine produkter bliver omtalt.

Der findes en lang række tredjepartsværktøjer, som fx Hootsuite, som du kan bruge til monitorering. Dette giver dig mulighed for at få ekstremt værdifuld information fra dine kunder og andre interessenter, som du måske ellers var gået glip af.

4. Hav en plan eller kalender over det indhold, som du vil poste

Interaktionen med brugerne på de sociale medier bør være spontan og ægte, men du er samtidig også nødt til at poste indhold på kontinuerlig basis. Det er vigtigt, at din side eller profil ikke fremstår halvtom eller “død”.

Husk at holde øje med hvilke tidspunkter, der virker bedst, så du kan optimere dine opdateringer, så du kan opnå det maksimale engagement.

5. Hold øje med konkurrenterne

Dine konkurrenter bruger højst sandsynligt også allerede sociale medier, og det kan derfor være en god idé at følge med i, hvordan de arbejder med de forskellige platforme. Det er ikke ulovligt at blive inspireret, og det kan være en god idé at se hvordan andre gør det.

Du kan fx sammenligne dig selv med udvalgte konkurrenter på Facebook ved hjælp af ‘Pages to watch’-funktionen.

6. Brug sociale medier til at drive folk til din virksomhed

Overordnet set, bør du selvfølgelig bruge sociale medier til at generere flere mennesker til din virksomhed, så du kan konvertere dem til betalende kunder. Ligemeget om du sælger køleskabe eller konsulenttimer, er fokus jo at få flere til at købe dit produkt eller service.

Hold derfor løbende øje med metrics såsom klikrater, der viser, hvor mange der rent faktisk klikker sig ind på din hjemmeside og evt. gennemfører et køb, udfylder en kontaktformular, giver en permission eller noget helt trejde, der kan betegnes som en konvertering.

Brug for hjælp til at komme i gang? 

Du er mere end velkommen til at skrive til os på info@dailysocial.dk eller ringe til Christine på +45 21 46 10 20, så giver vi en kop kaffe til en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at udnytte potentialet på de sociale medier.