Af Sissel Anker Nielsen

Har du hørt om Facebooks nye mobile annonceformat Canvas?

I artiklen her gennemgår vi step-by-step, hvordan du laver en af de nye Canvas, hvor du kan kombinere billeder, video, tekst og call-to-action i én stor mobil herlighed.

Inspiration til din første Canvas

Inden du går i gang med at oprette din første Canvas, kan du få inspiration på den officielle Facebook Canvas side. Du kan også gå ind og se en videodemonstration i brugen af Canvas hos Target i Facebooks hjælpecenter, hvor du ligeledes kan få besvaret alle dine spørgsmål om Facebook Canvas.

1. Tilgå Facebook Canvas

Start med at logge ind på Facebook og gå ind på den Facebook-side, som du administrerer. Herfra klikker du på ‘Publishing Tools’, hvor du nederst til venstre vælger ‘Canvas’.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 13.15.38

2. Lav din første Canvas

Du opretter en Canvas ved at klikke på den blå ‘Create’-knap øverst til højre. Du får herefter vist nedenstående billede.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 14.09.15

Dette er din Canvas Builder, og du bør som det første give din Canvas et navn.

Din Canvas Builder består derudover af tre default komponenter; en Header-komponent, en Photo-komponent og en Knap-komponent. Du kan altid rykke rundt på dine komponenter og/eller slette komponenter samt tilføje nye komponenter.

I øverste højre hjørne kan du til enhver tid gemme dit udkast ved at klikke på ‘Save Draft’. Det anbefales at gemme din Canvas løbende.

Lad os se nærmere på de enkelte komponenter.

Tilføj en Header-komponent

Den første foreslåede komponent til din Canvas er din Header, som bliver pinnet til toppen af skærmen og som derfor med fordel kan være dit logo.

Facebook anbefaler et format på 120 x 44 pixels til dit logo, og maksimal størrelse er 882 x 66 pixels.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 14.48.22

Hvis du gerne vil have dit logo vist øverst, men du ikke ønsker at det skal være pinnet til toppen, kan du blot slette Header-komponenten og tilføje en Photo-komponent i stedet for. På den måde vil dit logo forsvinde, når brugeren scroller nedaf.

Tilføj en Photo-komponent

Den næste foreslåede komponent er Photo-komponenten.

Det anbefalede format er minimum 640 pixels x 72 dpi, men det er dog muligt at bruge et større format såfremt du vælger muligheden ‘Tilt to Pan’, der betyder at brugeren kan vende sin telefon på langs for at se det fulde billede. Ved at vælge denne mulighed kan du dog ikke have en URL, der videresender brugeren, hvis vedkommende klikker på billedet. Det samme gælder for ‘Tap to Expand’-muligheden.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 14.54.15

Du kan have max. 20 billeder i din Canvas.

Tilføj en Button-komponent

Den næste foreslåede komponent er Button-komponenten. Din knap kan have max. 30 anslag. Du kan vælge at have din knap siddende et vilkårligt sted i din Canvas eller den kan være ’sidde fast’ i bunden af din Canvas.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 14.57.38

Tilføj en Text-komponent 

Her kan du tilføje tekst til din Canvas og du kan skrive op til 500 tegn pr. Text-komponent.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 14.59.51

Tilføj andre komponenter 

Klik på den nederste mulighed i din Canvas, hvor der står ‘Add Component’. Her kan du tilføje ex. video, flere billeder, etc.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 15.01.23

3. Preview og afslut din Canvas

Efter du har uploadet alle dine komponenter og sorteret dem i den ønskede rækkefølge, klikker du Save Draft en sidste gang.

Derefter klikker du på ‘Preview on device’ øverst til højre. Du vil herefter modtage en notifikation fra Facebook på din mobil, hvor du kan gå ind og se et preview af din Canvas-annonce.

Test links og vurder om du er færdig med din Canvas på mobilen.

Når du er helt færdig med din Canvas, klikker du på ‘Finish’ øverst til højre i dit Canvas-udkast på din desk top, og klikker igen på Finish, når nedenstående billede kommer frem.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 15.06.32

4. Brug din Canvas

Du har herefter tre valgmuligheder:

  • ‘Create Post’, hvor du kan dele din Canvas
  • ‘Get URL’, som du kan bruge til Facebook-annoncering
  • ‘Duplicate to Edit’, hvis du vil lave ændringer på et senere tidspunkt, men ikke ønsker at starte forfra.

Vælger du ‘Create Post’-muligheden, kan du her lave en post fra din Facebook-side, der indeholder din nye Canvas. Bemærk at din Canvas kun kan ses fra mobilen, og brugere på desk top vil få denne besked, hvis de klikker på din Canvas.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 15.18.15

Det anbefales derfor, at du vælger muligheden ‘Get URL’, som du kan bruge i Facebook Ads Manager, hvor du kan lave en annonce, der udelukkende bliver vist for mobile brugere.

5. Opret en annonce med din Canvas

Når du er klar til at lave en annonce med din nye Canvas, tilgår du Facebook Ads Manager som normalt. Opret en ny kampagne og vælg muligheden ‘Send people to your website’.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 15.25.02

Indtast herefter din URL fra din Canvas.

Herefter vælger du målgruppe og budget som normalt, men vælg blot et enkelt billede til din annonce, når du kommer til Ad Creative-delen.

Herefter fravælger du alle annoncemuligheder undtagen Mobile News Feed, og vælger den Facebook-side, du ønsker at poste din Canvas fra.

Herefter vælger du ‘View in Native App’ for at teste din annonce inden den bliver godkendt.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 15.36.57

Når du er helt tilfreds, placerer du din ordre!

Held og lykke med arbejdet på Facebook.

Artiklen er skrevet med udgangspunkt i dette blogindlæg fra SocialMediaExaminer.com.