Af Sissel Anker Nielsen

Instagram er stille og roligt begyndt at udrulle de nye Business Profiles, som også bliver tilgængelige i Danmark indenfor den kommende tid.

Selvom de nye profiler for virksomheder på Instagram endnu ikke giver de samme muligheder som fx en side på Facebook eller LinkedIn, er der stadig er række fordele, der gør sig gældende og som taler for, at man som virksomhed bør skifte til de nye profiler, når det bliver muligt. 

Hvordan skifter jeg? 

Det er som sagt ikke muligt at skifte til de nye Business Profiles for danske brugere endnu, men når det bliver muligt, vil det se ud som på nedenstående billede.

Du logger ind på app’en og når du går ind på din profil vil du kunne vælge at ændre din profil til en Business Profile i den blå rubrik, der kommer frem i toppen.

instagram1

Klik på ‘Learn more’ for at starte processen og lære mere om de nye features. 

instagram2

Dernæst skal du forbinde din Instagram profil med din Facebook side samt opdatere dine oplysninger såsom emailadresse, telefonnummer og adresse. Når du har færdiggjort disse steps, vil du officielt være skiftet til din nye Instagram Business Profile. 

Fordelene ved en Instagram Business Profile

Hvorfor er det så, at du skal glæde dig til du får muligheden for at skifte til den nye Business Profile? Det giver vi dig her tre gode grunde til.

1. Du er nemmere at komme i kontakt med

På din nuværende profil på Instagram er der kun én måde, hvorpå dine følgere kan komme i kontakt med dig på, og det er via det link, som du har tastet ind på din profil.

Når du skifter til din nye Business Profile, får du automatisk en ‘Contact’-knap. Her kan brugerne helt simpelt klikke, hvis de fx ønsker at ringe til dig, sende dig en email eller se din lokation på et kort.

2. Du har adgang til Analytics

Med de nye Business Profiles bliver Instagram et af de sidste af de store sociale medier, der introducerer et analyseværktøj. Indtil nu har det kun været muligt gennem brugen af enten gratis eller betalte tredjepartsværktøjer. Det nye analyseværktøj kommer ganske simpelt til at hedde ‘Insights’ og bliver en nemmere måde at holde øje med de vigtigste tal i evalueringen af det indhold, du poster fra profilen.

I ‘Insights’ vil du bl.a. kunne se impressions, reach, engagement og information om dine følgere fra den sidste uge. Vær opmærksom på at ‘Insights’ kun vil vise data fra indhold, der er postet efter du har skiftet til den nye Business Profile.

3. Det bliver nemmere at lave Instagram Ads

De nye Business Profiles vil desuden gøre annoncering på Instagram mere simpelt og ligetil. På nuværende tidspunkt er det kun muligt at lave Instagram Ads gennem Facebooks annoncemodul, hvilket godt kan være en lidt kringlet og uoverskuelig affære for nogle.

Med de nye Business Profiles vil man nemmere kunne promovere opslag direkte gennem Instagram ved blot at klikke på det pågældende billede eller video og vælge ‘Promote’. På samme måde som nu vil du kunne vælge både Call-to-action-knap, målgruppe, budget og tidsperiode for din annonce.

Instagram Business Profiles og den nye algoritme

En ekstra fordel ved de nye Business Profiles er dine muligheder for at arbejde endnu mere strategisk ift. den nye algoritme, der for nyligt blev introduceret på Instagram og som gør, at alle opslag bliver sorteret og derfor ikke bliver vist i den kronologiske rækkefølge, som Instagram ellers har været kendt og elsket for.

Instagrams algoritme gør det endnu mere vigtigt med evaluering og tests af dine opslag på det sociale medie. Med det nye ‘Insights’ kan du nemmere finde ud af, hvad der virker for dig og hvilke opslag, der fungerer bedst. Prøv fx at promovere dine bedst performende opslag, så du får dit indhold ud til endnu flere mennesker.

 

Indlægget er skrevet med inspiration fra et blogindlæg hos Constant Contact.